http://www.hart-magazine.be/nl/veiling-schilderijen-jan-bucquoy#.WBNw0BRsu

OUTstitution art ‘Event’ als vluchtlijn uit stilliggend subsidiebeleid

Tegelijkertijd is deze buiten institutionele verkoop een  verzonnen vluchtlijn uit het afhankelijk zijn van het stilliggende subsidiebeleid alomtegenwoordig in de kunst en filmwereld. Want de opbrengst van deze gelimiteerde doekenreeks zal volledig geïnvesteerd worden in zijn laatste film. Het leven is half fictie en half feit. Deze film “Liège Bastogne Liège” begint ongewoon met een animatie waarin een vade, Jan Buquoy aan zijn dochter, Marie iets te vertellen heeft voor zij zich in de afgrond werpen wil. “Kiekebisch-Ereignis” verkiezend, verzoek ik u vriendelijk te klikken met uw muis op volgende link. https://vimeo.com/182193551 . Zodat u even overvallen verrast zijn kan van het laatste oeuvre en ongewoon vervolg op Camping Cosmos. 

“Wir haben es nicht gewusst” kon niet meer ontkend worden

Jan Bucquoy begon eind jaren ’70 met de eerste versies van een ophef wekkende Kuifje reeks, zowel in het stripmaandblad Spetters als zijn grote ‘La vie sexuelle de Tintin’ acryl op doek schilderijen. Niet om de gekende schok om de schok na te jagen zoals zovelen voor hem al eerder deden en scoorden in de pick-up molen van de artistiek geïnstitutionaliseerde wereld. Hergé als collaborateur in kaart brengen was voor Jan primordiaal. Ongeacht het hele land in het harnas te jagen, ongeacht de vele ellenlange juridische processen te België en Frankrijk erna. In de suspense van het te kunnen winnen van de kapitaalkrachtige weduwe van Hergé werd dit uiteindelijk een zege en een openbaring voor ons land. Een “Wir haben es nicht gewusst” dat niet meer ontkend worden kon, geen enkel beeld is onschuldig.

“Waarom beginnen met Kuifje die noch een staatsman noch reëel is? Kuifje representeert het allerbest de Belgische mythologie: het is een held en tegelijkertijd een idioot figuur. Hij heeft geen ouders, noch verleden, noch toekomst zelfs een seksuele identiteit ontbreekt hem. Hij is zo kneedbaar dat hij de kleur bekennen kan die men erin zien wil. Straffer nog het antisemitisme, het racisme, het opportunisme en de geest van zijn collaborerende schepper, zijn door deze heldhaftig normale avonturen prachtig weggemoffeld.” aldus Jan.

“De oorlogsmisdadigers betalen nooit teveel.”

Kuifje seksualiseren is natuurlijk de regels van de bourgeoisie niet meer respecteren. Op 11 oktober vond er een soortgelijke stoutmoedige event plaats. In de veilingzaal ‘Salle de ventes du Béguinage’ in de Hoogstraat 161 te Brussel werden de grote doeken ‘La vie sexuelle de Tintin’ geveild. Het einde van een reeks waar er geen meer van bijgemaakt worden. Een primeur om niet te missen voor de collectioneur! Jan Bucquoy gekend tot in China, waar hij ons land zelfs representeert, maar miskend in De Vlaamse kunstwereld. Op 21 september was op onze nationale zender Canvas in het programma 4 maal 7 het internationale belang op onze beeldbuis. In “Jan gaat naar Shangaï” van productiehuis ‘De Chinezen’ ziet u zijn net afgelopen expositie in de ‘Power Station of Art’ en verkoop in galeries aldaar https://www.canvas.be/video/4-x-7/najaar-2016/aflevering-3.’ 

Tekst Eva Kerremans 

https://www.janbucquoy.be